Hidrojen Sistemim

İlk ele almak istediğim konu hidrojen gazı.Bunun nedeni bu konu üzerinde 2 yıla yakın bir araştırma ve çalışma yapmış olmamdır.İlk başladığımda küçük bir kavanoz iki metal çubuk ve yemek sodası ile çalışmaya başlamıştım. Sonraları o kadar yol aldımki ben bile şaşıyorum.

Hidrojen gazı doğa içerisinde bulunabilen bir gazdır.Havada az miktarda bulunmaktadır.Ama biz hava içerisindekinden yararlanamıyoruz.Bizi ilgilendiren kısmı H2O.Yani bildiğimiz su.

 Size fikir vermesi için 26 Mayıs 2011 tarihindeki yaptığımız çalışmayı paylaşıyorum.
Sol başta kırmızı kapaklı beyaz şişede NAOH sodyum hidroksit,yani lavabo açıcı görmektesiniz.
En üstte ana sıvı tankı , aşağısında 9 çelik plakalı hidrojen sistemini görmektesiniz.Yanan gaz , elde ettiğimiz hidrojen gazıdır.





Hidrojen sistemine merakım aracımda kullanmak istememle başladı.İlk denememde cam bir kavonoz içerisinde,hidrojeni elektroliz yöntemiyle ayrıştırdım.Kavanoz kapağında iğne deliğinden ufak bir delik bırakmıştım.

Bu deliğe çakmağı çakmamla saat gece ikiyi gösterirken müthiş bir patlama sesi oldu.
Öylece donup kaldım , elimde çakmak , elim aynı ateşlediğim konumda duruyor.Çakmağa baktım yarısı patlamayla havaya uçmuş.Allahtan parmeklar yerinde.Kavanozun bir kısmı masaüstünde diğer kısımları paramparça olup odaya dağılmış.Hanım koşup geldi uykusundan." Ne oldu" dedi.Bomba patladı dedim sadece.

Masanın üstü sodalı su.Masadan klavyemin içine akıyor.Birazıda bilgisayar kasamın içine akıyor.Hemen doğruldum.Üstümü başımı kontrol ettim.Odamı kontrol ettim.Her yerde ufak ufak cam parçaları.Masamda iki adet lcd monitör vardı.Baktım ekranları sağlam. Aynaya koştum yüzüme gözüme baktım.Batan cam parçası ,kesik bir yer varmı diye.Allahtan şansım varmış yara almadan kurtuldum.

Kavanoz içinde biriken gazda öyle çok büyük hacimli değildi.Yaklaşık 10 mililitre civarı kadar.
Fakat hidrojen son derece yanıcı bir gaz olduğundan oluşan basınçla cam kavanoz param parça oldu.
Bu bana ders oldu ve bir daha tedbiri elden bırakmadım.Artık kavonozu bırakarak PVC plastik tanklara geçtim.
Hidrojeni kontrollü şekilde sürekli yakar konuma geldim.Aradan zaman geçince ve araştırmaları derinleştirince tecrübe kazandım.Bir çok değişik malzeme ile denemeler yaptım.Paralar harcadım.

Malzemeleri Türkiyeden istediğim gibi bulamayınca Ebay üzerinden Amerika ve HonKong'tan almaya başladım.

Şimdi istediğim gibi çalışan bir sistemim var.Benim amacım arabamda kullanmaktı.O dönemlerde kısa süreli denemeler yaptım aracımda.Yeni sistemimi 7 ay önce bitirmeme rağmen henüz aracımda denemedim.
Eksik gördüğüm bazı kısımlar vardı.Onlarıda tamamladım.Bu yaz inşallah monte edeceğim.

Aracım 1994 model karbüratörlü 1300cc motorlu Skoda Favorit GLX.VW grubunun aracı olup golf motoru vardır.

Bu kadar hikayeden sonra fotoğraf ve vidyo yok mu ? Dediğinizi duyar gibiyim.

       Ve olmazmı diyorum......


Yaptığım ilk hidrojen hücresi






Sonraki Hidrojen Hücrem















Sistemin Son Hali














Birileri Sistemine Patent Almış.




Araçlarda kullanılmak üzere yapılan bir sisteme patent almışlar.Herkes kendince uğraşıyor ,birşeyler yapıyor.Bu sistemde ana sıvı tankındaki motor vasıtası ile hidrojen sistemine sıvı pompalanıyor.Hidrojen hücresi sulu sistem .Yani daire şeklinde kesilmiş çelik plakalar sıvı içerisinde.İçeride sıvı seviyesini ölçen analog bir sistem var.Sıvı eksildikçe pompa vasıtası ile sıvı takviyesi yapılıyor.

Bana göre verimsiz bir sistem.Öncelikle elde edilen hidrojen doğrudan karbüratöre veriliyor.Gaz temizlenmeden motora gönderiliyor.Uzun vadede bunun kötü bir sonucu olacak.Motorda korozyon başlayacak.Aliminyum blok motor ise durum dahada vahim olacak.Hidrojen aliminyumu eritmeye başlayacak.

Benim yaptığım sistemde 2 adet gaz temizleyici var.Hidrojen ilk çıktığında beyaz duman olarak görülebiliyor.Birinci temizleme kabından geçince beyaz duman artık görülemiyor.Gaz temizleniyor ,ph değeri düşüyor.İkinci temizleme kabından sonra tertemiz olarak motora veriliyor.

Amaç sadece hidrojen elde etmek olmamalı.Elde edilen hidrojenin zarar vermeden kullanılmasıdır.Gerekli güvenlik tertibatı ile kullanılmasıdır.


İndirebileceğiniz Dosyalar


Hidrojen Sistemi Nasıl Yapılır. Dosyayı İndirin..


02.12.2012 Çalışmalar ve montaj

























06.12.2012


 LPG + Hidrojen Kullanımı








2013 OCAK AYI SİSTEMİN SON HALİ


2013 Ocak ayı itibariyle sistemimi aracımda sorunsuz kullanıyorum.

Kullanım sonrası araçta gözlemlenen farklar

* Motorda daha sessiz ve sarsıntısız çalışma
* Performansta az bir miktar artış
* Emisyon değerlerinde düşüş

                     http://www.youtube.com/watch?v=UExmkL05cKc



Aracıma lpg istasyonunda lpg ayarı yapılmıştır.Yukarıdaki resim lpg ayar sonrası emisyon değerleridir.
  


 Bu tablo LPG emisyon değerleri ve LPG+Hidrojen emisyon değerlerini göstermektedir.




Aşağıdaki vidyo LPG+Hidrojen ile çalışan aracımın emisyon değerlerini göstermektedir.







TOFAŞ ARACA MONTAJ VE EMİSYON ÖLÇÜMÜ.

Aynı Sistemden Bir Tanede Arkadaşımın 1600cc KArbüratörlü Tofaş Aracına Monte Ettik.
Arkadaşın aracına gaz ayarı ,LPG+Hidrojen ile çalışırken yapılmıştır.


































63 yorum:

mst dedi ki...

Hidrojen sistemi gerçekten yakıt tasarrufu sağlıyor mu?
arabaya zararı var mı?
bilgi verebilirseniz sevinirim...
ozdinc@gmail.com

agoge dedi ki...

merabalar bende sizin gibi kötü bir tecrübe yaşadım evde patlattım pet şişeyi yanıcılıgı sürekli hale nasıl getiririz yardımcı olurmusunuz acaba

agoge dedi ki...

bende sizin gibi evde patlattım yanıcılıgı sürekli hale nasıl getiririz yardımcı olurmusunuz acaba

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Hidrojen sistemi güvenlik önlemleri alındıktan sonra ve motora temiz gaz gönderdikten sonra zarar vermez.
Sistemde geri alev önleyici , gaz temizlemek için bir bubbler (sulu) , aktif karbon+zeolit filitre kullanılmalıdır.Aracınızın motoruna uygun gaz üretimi yapılmalı.1600 cc motorunuz varsa dakikada 500ml hidrojen üretime yeterli gelebilir.
Şehiriçi tasarrufu net ölçmeniz zor.Şehirdışı kullanımda tasarruf testi yapmak daha uygundur.

Hidrojeni sürekli yakmak için gerekli önlemleri yine almalısınız.Düzenli miktar gaz üretebilmelisiniz.Geri ateşleme oluşacağından çok iyi bir ateş önleyici kullanmalısınız.Hidrojeni yakmak için 1 - 1,5 mm çaplı deliği olan kaynak makinalarının ucuna takılan aparapatlardan kullanabilirsiniz.Hidrojeni yakmak için bu çap önemlidir.

Adsız dedi ki...

merhaba yaptığın çalışmaları okudum benim de bir tofaş var buna nasıl takabiliriz 05355464209 veya solakli61@hotmail.com

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Merhaba ,

İzlediğiniz blogumda gerekli bilgiler mevcuttur.

Ayrıca aşağıdaki adreslerden bir kaç yıllık bilgi birikimlerimizi inceleyebilirsiniz.

http://forum.donanimhaber.com/m_46046831/mpage_35/key_/tm.htm ( 35 sayfa)

http://elektronikprojeler.com/index.php/topic,931.1170.html (79 sayfa)

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Konuya ilgi duyan ve yapmak isteyen arkadaşların hidrojen sistemleri ile ilgili iki ayrı forumumuza üye olmalarını ve forumdan da takip etmelerini öneririm.

İlk forumumuz http://elektronikprojeler.com adresine üye olarak " Yakıt tasarruf cihazı / Suyla çalışan araba olayı "
başığını takip edebilirler.

Diğer forumumuz http://forum.donanimhaber.com/m_46046831/mpage_30/key_/tm.htm linkinden "Yeni Üye Kaydı" butonu ile üyeliklerini başlatsınlar.Konu başlığımız Hidrojen Takıt Tasarruf Sistemi.

Adsız dedi ki...

ozan bey sistemin elektrik bağlantı şeklinin pwm ile olan çiziminide gösterebilirmisiniz? sadece amp röle batarya ve hücre bağlantısı var çiziminizde pwm devresini nereye nasıl adapte edeceğim bilemedim şimdiden teşekkürler.

mustafakala@gmail.com

Mustafa Kala dedi ki...

ozan bey devrenin elektrik bağlantı resminde pwm devresi nereye monte edilecek onunla birlikte çizebilirmisiniz rica etsem.
mustafakala@gmail.com

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Sayın Mustafa Kala , elektrik bağlantısında HHO hücre yerine pwm +12 ve - besleme girişini bağlayın.PWM devrenin mosfet çıkış uçlarına HHO hücreyi bağlayın.
Yani pwm devrenin çıkışında +12 ve mosfetin Drain çıkışı hücreye + ve - bağlantı yapılacak.

PWM devresinde 470R direnç Mosfetin Gate ucuna , -12V Source ucuna bağlanacak.Drain ucu ise HHO hücreye bağlanacak.HHO hücre diğer bağlantı doğrudan +12 volttan alınacak.

Mustafa Kala dedi ki...

çok teşekkürler

Adsız dedi ki...

merhaba

ismim sinan.
bu sistem ile ilgileniyorum ama sadece kullanmak icin. hyndai 2500 motor h100 panelvanım var. genelde şehir ici kullanıyorum . bu ürünleir kullanırsam yakıt tasarrufum olur mu? olur sa ne kadar olur? yardımcı olursanız çok sevinirim. s.demir79@hotmail.com

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Yakıt tasarrufu konusunda şu an için bir yorum yapamayacağım.2 yıl sistem üzerinde çalıştım.2 aydır test ediyorum.Bunun son 15 günü PWM devresini ekleyerek teste geçti.Şu an yanıltıcı bir bilgi vermek istemem.Çünkü test aşamasındayım henüz.Diğer forumlarımızda tasarrıf sağlayan arkadaşlarımız mevcut.

Öncelikle tasarruf araçlarda çok göreceli bir kavram.Her araca göre değişir.Hatta aynı marka model iki araçta birinde tasarruf edilirken diğerinde edilemeyebilir.Nedeni araçların genel durumu.Ayarları , bakımı.Diğer kriterler kullandığınız hho sistemi.Kaç plaka ,hücre , ebadı ,çektiği akım.
2500cc bir araçta 600 ml hho üretip kullanmanın yeterli olacağını düşünüyorum.Yani motor hacminin 1/4'ü.Aracınızda maf , oksijen sensör varsa işler değişiyor.Ek chip ve maf sensör devresine ihtiyacını olacaktır.Enjeksiyonlu araçlarda farklılıklar olabilir.Göründüğü kadar basit ele almamalı.Karbüratörlü araçlarda daha çok tasarruf sağlanabiliyor.Eski araçlar genelde yakıtı tam ve verimli yakamadığından hidrojen ile bu durum iyileştirilebiliyor.Bu das tasarruf sağlıyor.Yeni araçlarda yakıt verimi zaten iyi olduğundan tasarruf sağlanamayabilir veya daha fazla yakması gibi bir durum oluşabilir.Diğer 2 forumumuzu incelerseniz tasarruf ile ilgili yorumları okuyabilirsiniz.Aracınızda denemek istiyorsanız çok bürük bir hücreye ihtiyacınız yok bana göre.Benimki 9x9 cm 9 plaka 8 hücreli bir hücre , kendi yapımım.İşimi görüyor.Henüz tasarruf sağladığımı söyleyemem ,deneme aşamasındayım.Kimseyi yanlış yönlendirmek istemem.Blogumın amacı bu konularla ilgili araştırmamı paylaşmaktır.

Adsız dedi ki...

ozan merhaba formdan takip ediyorum bende bir hücre yaptım 13 plakalı 3,5 4 amper çekiyor araç çalışırken çıkış 300-350 ml civarı aracım 1981 golf 1 1600cc bu miktar yeterli olurmu yakın zamanda sibop ayarı, avans ayarı, ve lpg ayarı yaptıracam senin gibi lpg ayar sırasında ekrandaki değerleri lpg - lpg+hidrojen gibi fotolayıp not alcam formda paylaşacağım.

Adsız dedi ki...

adım oktay formdan bende 1981 golf 1 1600cc lik var 13 plakalı kromdan bir sistem yaptım 6A ile 500ml gaz alabiliyorum ben 300 ml gaz ile başlamayı planlıyorum yakında sizinde yaptığınz gibi gaz analiz cihazı yardımı ile lgp ayarından sonra lpg - mıknatıs - lpg+hidrojen ölçümleri yapıp resimleyip fromda paylaşcam iki sorum olacak bu gaz mktarı yetermi elektroliz sıvısı ısınınca bublerden suyu cekiyor hortumu uzun tuttum ama gene cekiyor bunun için bir cekvalf tavsiyeniz varmı saygılar.

Ozan TAVŞAN dedi ki...

94 model 1300 cc aracımda pwm devresi ile 4 - 5 ampere ayarlayarak kullanıyorum.15 amperde 1 litre hho üretiyor.4 - 5 amperde 300-400 ml arası üretim mevcut.Sizin aracada 300-500 ml arası hho yeterli olacağını düşünüyorum.Şu an kullanıyorum , fakat tasarruf değeri şehiriçin kullanımımdan dolayı pek belli olmuyor.En ideal olan tespit şehirler arası yolda kullanımda tasarruf değerini gözlemlemektir.bu miktarlar genelde sistemi kullananların belirttiği miktarlar.Daha önce 25 amperlerde kullanan çoktu.Fazlasının yakıt tüketimini arttırdığını , aracın şarj dinamosuna binen ek yük ile sarfiyatın arttığını söylediler.10 amperden sonra alternatöre biraz yük getirdiği söylenebilir.Aracınızın motor hacmi çok büyük değilse 5 amperden test sürüşlerine başlayabilirsiniz.Örneğin 2000 ve üstü silindir hacminiz varsa 300ml değilde dakikada 1 litreya kadar hho verilebilir.Siz en düşük amperle deneyin.Örneğin 3 amperde kullandınız sarfiyatı not edin.4 amperde deneyin not edin.1 amperlik artışlarla en iyi tasarrufun sağlandığı akımı bulun.Yalnız sürüş esnasında akımınız sabit klabilmeli.Bu da pwm devresi ile sağlanabiliyor.PWM'siz ,sıvı ısınınca akım artabiliyor.PWM devresini Belgeler konu başlığında paylaşmıştım.

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Oktay Bey ,
aracımıza ne kadar hidrojen miktarının yeterli olacağı değişkendir.Her araç , her motor için farklıdır.Bu nedenle daha önceden belirttiğim gibi sistemde 1 amperlik artışlarla yakıt sarfiyat ölçümü yapın.En ideal tasarruf değerini bulduğunuz andaki miktar yeterli olacaktır.

Bubblerdan sıvı çekilmesine gelince ; Ana sıvı haznesi ile bubbler arasına çekvalf koymakta fayda var.Ben iki bubbler kullanıyorum.Ana sıvı tankı ile ilk bubbler arasında çekvalf kullanıyorum.Bubblerlar arasında dahi sıvı çekimi olmuyor.Bunu araç çalışırken sistemi kapatıp , açmak veya motoru durdurmak ile denedim.Sıvı çekilmesi oluşmuyor.

Sıvı ısınmasını azatmak ve daha verimli gaz üretimi için sizede PWM kullanmanızı öneririm.

Şu konuyu tekrar belirtmeliyim ki , ben de sizler gibi kullanım testi yapıyorum.Şu an şu amperde şu kadar tasarruf ettim diyemem.Deneyerek , ölçümleyerek hepimiz aracımıza en uygun hidrojen miktarı ve bunu oluşturan yeterli amperi bulmalıyız.

Adsız dedi ki...

oktay ben iki sefer yazdım gönderilmedi diye emisyon ölçümlerini yaptık mıknatıs taktık kısa süreli bir ölçüm oldu ancak bir fark yok dedi gazcı, hidrojende ise rolantide CO de azalma var 3000 devirde bir sey yok dedi bende gaz miktarını arttırmayı düsünüyorum bakalım ne olcak çekvalf olarak ne kullandınız ben test amaclı 5-6 amperde 4 saat çalıstırdım ısı max 35 derece oldu ısınacağını sanmıyorum şimdilik devreye gerek yok gibi bilgileriniz için tesekkürler.kolay gelsin

Adsız dedi ki...

bugun testlerimi yaptım hava kapalı nisan ayına göre soğuk 13-15 derece sıcaklık lpg deposundaki gazı bitirdim ve litresi 2,52 tl den 5 tl lik lpg aldım sayacı sıfırladım 80 90 kmh hızla tamamı uzun yolda aracın lpg yakışını ölçtüm tam 34 km gitti aynı lpg istasyonuna zor geldim, tekrar 5 tl lik lpg aldım sayacı sıfırladım hidrojenin anahtarını açtım aynı yola çıktım ve 21,3 km de gaz bitti ne oldu anlamdım üretilen hidrojen ise elektroliz suyu sıcaklığı 13 derece 13.5 volt 3,3 amper gaz miktarı 60sn de 260 ml dir ne yapmalıyım

oktay dedi ki...

ozan bey test sonuçlarımı yazdım ancak burda görünmüyor formdada paylaştım sonuca ne dersiniz aracım lpg analiz cihazına göre fakir yakış yapıyormuş nedeni bu olabilirmi hho gazındaki oksijen araca fazla gelip yakıt oranını dahada fakirleştirip gaz pedalına daha pasmama sebe oldu bence buda çok yaktırımış

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Valla ne diyeyim ,ben bu lpg işine akıl sır erdiremedim.Aynı istasyon ,aynı pompadan alsanda farklı çıkıyor hesaplar.Geçenlerde 20 tl kampanya hakkım vardı.İstasyondan aldım.Çeyrek depo gazım vardı.Onun üzerine 7,6 litrelik aldım.Ama gaz çeyrek deponun bitmesi gereken kilometrede bitti.Kampanya diye hava basmış olmaları gerek bunun olması için.Kimisi depoyu tam doldurmayın diyor.Az az alın daha çok kilometre yaparsın diyor.Velhasıl durum böyle olunca tasarrufu gözlemleyemiyorum.Kaç aydır testteyim yakıtımda düşme yok.Ama artışta yok.Hidrojen fazla yaktırsa yakıtım artmalıydı.Halen sistem devrede değilmiş gibi yakıyor.Ya gaz verimli olarak yanma odasına geçmiyor.Veya biz hidrojen hortumlarını karbüratör boğazından aşağıya salacağız.2 boğazlıysa 1. ve 2. boğazdan aşağıya.Birde öyle deneyeceğim.
Bu arada lpg mikserini söküp lpgyide aynı şekilde boru ile karbüratör boğazından aşağı salacağım.

Arabamın forumundaki başlığımız.
6 sayfadır....
Başlangıç :
http://www.skodam.com/favorit-forman/gaz-mikseri-sorun-ve-cozumu-t29099.html?sid=aef03ffcb3fc9f095aee4f0639448bec


Devamı :

http://www.skodam.com/favorit-forman/gaz-mikseri-sorun-ve-cozumu-t29099-90.html

En ideal tasarruf testini şöyle yapmalı.

aracınızın benzin deposu iptal edilecek.Hortum çıkışı benzin filitresinden çıkarılıp diğer uç kapatılarak.Motora giden benzin hortumu 1 litrelik bir plastik şişeye sızdırma olmayacak şekilde bağlanır.Şişeye 1 litre benizn koyulur.Şehirdışı uygun bir yolda motor sıcakken benzinde test sürüşü başlar.Kilometre sıfırkanır.Hız sabit olmalı , örnek 80 kilometre hız ile yol alınmalı.Benzin kaçıncı kilometrede bitti not alınır.Tekrar 1 lt benzin ile test tekrarlanır , not alınır.Tekrar 1 lt benizn koyulu hidrojen sistemi açılır ve kilomtetre nor alınır.Tekrar 1 lt benzin + hho test tekrarlanır.Her test sonrası kilometre sayacı sıfırlanır.Benizinin litresinde pek oynama olmaz.Fiyatıda aynı olacağından daha iyi bir test verir.5 litrelik benzin bidonu doldurulup testlerde kullanılır.

Benzinde test için lpg mikserini sökerek test etmek daha net bir sonuç verir.Lpg mikserinin karbüratör hava ağzını daralttığını ve benzindede fazla yakmaya neden olduğunu düşünüyorum.

oktay dedi ki...

daha öncede böyle ard arda 5 tl lik testler yaptım (sıvı lpg ısıtma sistemi için) iki sonuçta 1 km lik farkla sonuçlanmıştı, bunda fark çok fazla benim hho girisi karbülatör kepine delik ddelip bir dirsek kaynattırıp oradanda 10 cm lik bir hortum ile karbüratörün 1. boğazdan direk gaz kelebeğinin 3 cm kadar yakınına verdim, aracımda 1 lt lik bir kola şisesi hep var zaten lpg bitence benzini burdan kullanıyorum tekrar lpg ile test yapacam hani bir ihtimal lpg az verdiler diyelim, sonrada 1 lt benzin testi yapcam iki sorum var hücre elektrik bağlantı uçları - + - bağlıya bunu + - + yapsam hidrojen artarmı sadece hidrojeni bu hücreler ile nasıl alırım. tesekkürler.

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Arada notr plaka kullanıyormusunuz ?
-nnn+nnn- veya +nnn-nnn+ gibi bağlantıda çok bir fark olacağını düşünmüyorum.

oktay dedi ki...

evet notr plaka var tabi dizilim -nnnnn+nnnnn- şeklinde ben tekrar bir test yapcam sonuç aynı olursa sadece hidrojeni vermeyi düşünüyorum bence oksijen fazla oluyor toplam karışımda. sizin fromdaki mikser sorununuza baktım bakır boru işi iyi bir çözüm olmuş ben benim golfe tepmra karbülatörü taktım çift boğaz(32-34mm bogaz çaplı) bunada yaprak mikser taktım on numara oldu keşke sizede olsada taksanız çap mikser takma şansınız yokmu acaba, teşekkürler.

Adsız dedi ki...

Merhabalar ozan bey yaklaşık 1 haftadır tum forumlardaki uygulamalarınızı takip edip okudum ben fazla bu işlerden anlamam ama kafama takılan bir soru var aracım süper b skoda 2010 model 1,4 benzinli lpg sistemi takdırdım romana marka en iyi bu dediler bunun dışında araç 125 beygir sanırsam çift turbolu tsi wosvagen grubunun aracı sizden sormak istediğim tsi sistemi yuksek sıkıştırma ile çalışan sistem yanlışın varsa düzeltin bunda hidrojenin faydası olurmu bide bu motorların yuksek sıkıştırma yaptığından dolayğ sıcaklığı diğer motorlara göre daha yuksek olduğundan piston ve grank sanırım burda daha yuksek basınca ve sıcaklığa dayalı iyileştirme var sanırım

Adsız dedi ki...

Merhabalar ozan bey yaklaşık 1 haftadır tum forumlardaki uygulamalarınızı takip edip okudum ben fazla bu işlerden anlamam ama kafama takılan bir soru var aracım süper b skoda 2010 model 1,4 benzinli lpg sistemi takdırdım romana marka en iyi bu dediler bunun dışında araç 125 beygir sanırsam çift turbolu tsi wosvagen grubunun aracı sizden sormak istediğim tsi sistemi yuksek sıkıştırma ile çalışan sistem yanlışın varsa düzeltin bunda hidrojenin faydası olurmu bide bu motorların yuksek sıkıştırma yaptığından dolayğ sıcaklığı diğer motorlara göre daha yuksek olduğundan piston ve grank sanırım burda daha yuksek basınca ve sıcaklığa dayalı iyileştirme var sanırım

Ozan TAVŞAN dedi ki...

TSI motor sistemleri hakkında bir bilgim yok.
Http://www.elektronikprojeler.com
Hidrojen yakıt tasarruf sistemi bölümünde Betelguz size daha iyi yardımcı olabilir.

Adsız dedi ki...

Ozan kardeşim işlerinde kolaylık dilerim. Öncelikle senin ve birkaç arkadaşın çalışmalarını yakından takip ediyorum. Aracım 1300 cc 1998 model XL LPG'li Toyota Corolla. Aylık şehirler arası 2000 km. yol katediyorum. haftalık 1 depo gaz yakıyorum. Dolayısıyla bazen yakıt masrafları ağır geliyor. Diğer forumlardada yazdığım gibi tüm sayfaları eksiksiz okudum. çalışmalarımda sona geldim sayılır. demo olarak bir hücre yaptım. dijital ampermetre, voltmetre ve 50 amperlik şönt direnç aldım PWM devresini de nasip olursa bu hafta hazırlayacağım. dün yaptığım hücreyi araçda durduğu yerde denedim hava girişinin önünden verdim. Senin ilk denemelerinde yaptığın gibi. Ama ilk gözlemim rölanti düştü. hortumu çekince eski haline geldi. tabi PWM devresi olmadan kullanmak istemiyorum. Ekzosdan su damlaları gelmeye başladı. karışım olarakda 5 çay kaşığı lavabo açıcısını 1.150 LT suya karıştırdım. ampermetre arızalandığı için akımı ölçemedim. Onou için akü şarj cihazını devreye bağladım. ortalama 4 amper çekiyordu. hücre ve bidonun sıcaklığı 33 derece civarıda kaldı. araca bağladığımda ise çektiği akım fazlaydı. Neyse çalışmalarımı fotolayacağım. Senden istiramım bana voltmetre ampermetre sönt direncin devreye nasıl bağlandığını gösteren detaylı bir şema ha bide ferit nüveyide sardım. göstergeleri ve pot aracın içine almayı düşünüyorum. Saygılar cevabını bekliyorum. Necmi (yeniacemi)

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Şönt direnç , ampermetre , hidrojen kuru hücre , akü ,röle bağlantı şemasını bu sayfada çok önceleri paylaşmıştım.Yukarılardaki fotolarda mevcuttur.

hasan onder dedi ki...

merhaba arkadaşlar şuan bende hidrojen sistemi üzerinde birşeyler yapmaya çalışıyorum yanlız malzeme konusunda sıkıntı yaşıyorum çelik plakaları bu hafta lajer de kestireceğim size sormak istediğim su tankına bağlanan bir tarafı dişli diğer tarafı hortuma geçen plastik aparatı bulamadım bazı aparatlar L şeklinde bazıları düz ankara da bulabileceğim yer varmı ? aradığım ürünün resmi linkte : http://j1305.hizliresim.com/19/b/mxrnx.jpg

hasan onder dedi ki...

merhaba arkadaşlar hho sistemi için bir parçayı bulamıyorum aradığım parça plastik su tankına bağlanan bir tarafı dişli diğer tarafı hortuma geçen parca aradığım parcanın resmi linkthttp://j1305.hizliresim.com/19/b/mxrnx.jpge ilgilenir seniz sevinirim

Ozan TAVŞAN dedi ki...

L şeklindeki bağlantı uçlarını pnomatik malzeme satan yerlerde bulabilirsiniz.Veya sulama sistem malzemeleri satan yerlerden uydurabilirsiniz.

Ben Ebay üzerinden Honkonglu bir satıcıdan almıştım.10 tane L dirsek için kargo dahil 10-15 TL gibi birşey ödemiştim.

Adsız dedi ki...

abi etme eyleme başına iş alacan. hidrojen yanmaz patlar, hemde fena patlar valla

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Hidrojen niçin yanmasın.Anlayamadım doğrusu.Hidrojen son derece YANICI gazdır.Oksijen ise yakıcı.

Yakma vidyolarım..

http://www.youtube.com/watch?v=PUew9_Wvxbk

http://www.youtube.com/watch?v=IGV_6q1iHsg

http://www.youtube.com/watch?v=3y8Jz-oFrGQ

Ürettiğiniz gazı , geri ateşleme önleyici kullanmak şartı ile 1 ile 1,5 mm çapta metal uçtan geçirerek yakabilirsiniz.Tek şart ger ateşleme oluşturmamak.Buda yanma ucunun çapı ile alakalı olacaktır.

golf mk2 td dedi ki...

3 yıl önce bi favoritim varken forumda sizden görüp ufak ufak başlamıştım bu işe, 85 model golf td araca bağladım ankara-istanbul arası gittim tabi hava filtresi kutusuna yer kalmayınca mecbur açıkhava filtresi takarak topladım. Benim sistemde pwm yok henüz, levhalar (-nnn+nnn-nnn+nnn-) şeklinde bağlı.tasarruf yada yakıt artışı olmadı,açıkhava filtresinin ve çekilen akıma bağlı yük artışının etkisini nötrleyebilmişim sadece :) 40A röle erimiş ve yapışmış, mola yerinde sistem açık kalmış, havafiltresinin bağlı olduğu kağıt hortum ve emme manifoltu hidrojenle dolmuş, marşa basınca anladık tabi :D müthiş bir patlama, kağıt hortum paramparça oldu, turbo hortumları vs tamamı yerinden çıktı manifolt üstündeki başınç ayar valfi pert. velhasıl ben dizelde patlattım lpg ve benzinde deneyecek arkadaşlar tekrar tekrar kontrol etsin... (çekilen akım 30A değildi ölçümlerde)

mühendisemre dedi ki...

Çalışmalarınızı çok beğendim tebrik ederim.Sisteminizi değerlendirirken şuna dikkat etmeniz gerektiğini düşünüyorum.Yakıt odasına mesala 2 birim yakıt 2 birim hava girdiğini(atıyorum)ve tam yanma olduğunu varsayalım.Siz buraya H verdiğinizde(havanın içinde) oda 1 birim olsun içerde 3 birim yakıt(2birim lpg+1birim H)1 birim O2(hava) olmuş oldu.Yani yakıt bakımından zengin bir karışım ve verimli yanmaz.Yakıtın çoğu yanmadan atılır.Oktay bey hidrojeni verdiğinde daha az yandığı için daha az km gitmesi gayet normal(yanma kötü verim az güç azaldı).Yani H verdiğinizde lpg yi kısmalısınız. Zaten amacınız yakıt tasarrufu değilmi?Ne kadar kısacaksınız yada farkı nasıl anlıyacaksınız?Ayarı siz egzoz gazlarına göre yaptırıyosunuz(emisyona uygunmu diye) ve ustanın kulağına göre (3000 devirde ayar yapar ustalar)ama farkı şöyle anlayabilirsiniz.Mesala sadece lpg ile aracı dinamometreye çıkaracaksınız 4.viteste 3500 devirde atıyorum 50 bg güç veriyorsa;H yi verip 4. viteste 50 bg'i verene kadar lpg yi kısacaksınız.Ancak farkı böyle anlarsınız.Daha önceki işyerimde olsaydım dinamometre vardı haftasonu yardımcı olurdum.Bu arada mikserleri çıkarmayın.Yakıtın çok iyi pülverize olmasını sağlıyor iyi bir fikir değil.Tankı ne kadar doldurursanız doldurun farketmez(bunu bilgisiz ustalar söyler) sarfiyat için çünkü ön taraftaki regülatör (sizin beyin dediğiniz şey)onu 0,5 bar'a indiriyor.Ama güvenlik açısından(kaza filan kamyonun teki uyuyup arkadan çarparsa diye oluyo bunlar) ben tankı hep yarısına kadar dolduruyordum.Sonrada yol testi yapmak gerekir ama şartlar aynı olmalıdır.Yani şehiriçi hergün aynı miktar trafik olmalı ki sadece lpgli durumla karşılaştırın zor.Ama genel bir kanıya varırsınız.Bir de bazıları tankı ful doldurup test etmeye kalkar.Bu sistemler mekaniktir bazen 46(60 lık tank 48 almalıdır) bazende zorlar sallar isen 49 alabilir bu standartlara uygundur fakat yanlış değerlendirmenize sebep olur.En iyisi düz zeminde dolum 20 liralık mesala iyice bitene kadar gitmek başka çare yok.Yakıt ölçme işini böyle deneyebilirseniz(dinamometreli) sevinirim bende merak ettim şimdi Sadece H li arabalar var işe yaraması lazım Birde bunların yanma sistemlerini incelemek lazım Faydası olabilir İyi çalışmalar.

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Yorumunuz için teşekkürler MühendisEmre.Bahsettiğiniz durumun farkındayım.Ve son bir aydır sistemi pasif hale aldım.Bu süre zarfında zaten normal fazla yakıt sarfiyatı olan aracımın daha az yakması için işlemler yaptım.Sende yap bölümünde karbüratör hava haznesi üst kapak yapımı,buji kablolarını lpg buji kablosu ile değişim gibi uygulamalar.
Yaptığım kapak ile araç çok iyi bir performansa kavuşurken yakıt az bir miktar arttı.Sanayide cihazla yapılan (aslında üstün körü yapılan ayar) ayar buna çok etki etti sanırım.Araç normalden fazla yaktı ve havaların ısınmış olmasına rağmen.10 litre lpg ile şehiriçi 55 km.Kilometrede 45 kuruş.1 litre lpg ile 5.5 km.Testleriyapma şeklim ; depo bitip araç yolda stop ettikten sonra benzine alarak lpg istasyonuna gidiyorum.litre olarak lpg alıyorum.10 litre gibi.Kilometre sayacını sıfırlıyorum.Bu lpgde bittiğinde km'yi not alıyorum.en son dolum yapan kişiyi tanıyordum kendi ayarını kendi yapar.Benimkinide ayarladı.LPG fazla açıkmış 4 tur kadar kıstı.en son 12,7 litre lpg aldım , şu an km 75'te ve depo bitmedi.normalde yakıtta düşüş yakaladığım ayarı sabir bırakacağım.Sonra aslında sadece hidrojen vermek istiyorum.Yani H20 yerine sadece HH (veya H2) oksijeni vermeden denemek istiyorum.Denemelerde lpgde kısılabilir.Oksijende havalandırma kanalına araç içine verilebilir.

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Sayın Adsız golf mk2 td , geçmiş olsun.Öncelikle bu sistemi yapanlar sistemi kontak açıldığında çalışcak şekilde röle bağlantılı yapsınlar.
Kontak kapandığında sistem otomatikman kapanacaktır.Böylelikle kaza oluşmaz.Ayrıca ikinci bir anahta bağlantısı ile acil durumlarda kontak kapatılmadanda devreden çıkartılabilir.Sistem kullanımında öyle 20-30-40 amperlere gerek yok.düşük amperlede başlangıçla sarfiyat gözlemlenmeli.5 amper yeterli olacaktır.Şu an sistemim 5 ampere ayarlı.Tabiki PWM devresi ile 5 ampere sabitli.PW:M kullanmıyorsanız sıvı ısındıkça amper artacaktır.Verimide düşecektir.PWM bağlamanızı tavsiye ederim.Bunlara dikkat edilirse araçta patlama yaşama veya başka sorun oluşmayacaktır.Araçta şu ana kadar hiç sorun yaşamadım.Güvenlik tedbirlerini almış olmam bunda en büyük etkendir.Kontağa bağlı çalışma ,röle,çift bubbler,geri ateşleme önleyici,pwm kullanımı en iyi tedbirlerim.

oktay dedi ki...

mühendisemre benim araçtaki durum yakıt fazlalığı değil hava fazlalığı durumu bence yani fakir karışım olayı biz 2 HH verirken 1 O veriyoruz O fazla geliyor sanıyorum, lpg hava karışım oranı 15,1/1 civarı diye biliyorum benim garajda bir tane dinamometre olsa en iyi sonuçları alırım ama malesef. benim arabada karbülatörün alt kısmında emme monifoldunda fabrika imali çivi gibi yakıt dağıtıcı çokca çiviler var bunlar pülverize işi görüyor sanırım.

Adsız dedi ki...

ozan ben oktay bugün hidrojen ve oksijeni ayrı ayrı çıkartmak için kuru tip hücre yapmaya başladım dizilim şöyle ++++ ortada polietilen 5mm lik levha sonra ---- şeklinde olacak iki tanede elektroliz kabı yapcam okul suluğundan, pwm devresinide yaptım 2 tane 12v 55w h7 ampule test ettim gayet iyi çalışıyor çift mosfet ile ısınma yok denecek kadar az ve 0,4volt ile 13,9 volt arası 0,1 volt sakala ile ayar yapılabiliyor iyi geceler.

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Oktay bey, yeni hücreniz hayırlı olsun diyelim.Bende ayrı ayrı denemeyi düşünüyorum.Öncelikle mevcut sistemden bir verim almalıyım.Bir süredir sistemi devreye sokmadan yollardayım.Öncelikle aracımın yakıtını hidrojensiz olarak biraz aşağıya çekmek için uğraşıyorum.Normalden biraz fazla yaktığını düşünüyorum.Bunu çözmeden hidrojen sistemindende sağlıklı bir netice alamayacağımı düşünüyorum.Belik sistemim işe yarıyor ama araçtaki durum nedeni ile ortaya çıkamıyor olabilir. En son LPG regülatörümü (lpg beyni) söktüm ,dağıttım ,temizledim ve tekrar monte ettim.Su adası çok paslıydı.Temizledim ,bu sayede belki sıvı lpg daha iyi ısınarak gaza dönüşür.Yakıtta düşme olursa anlayacağım.

Oto forumumuzda resimli anlattım.

http://www.skodam.com/kendin-yap/lpg-regulator-bakim-temizlik-brc-at90e-t31524.html

oktay dedi ki...

regülatörü daha iyi ısıtarak tasarruf yapma hakkında bir formda yazıdan yola çıkarak deney yaptım bir sargı yaparak aracın kalorifer sıcak su borusu yardımı ile gelen sıvı lpgyi ısıtıp regülatöre verdim bu deneyi kışın yaptım 5 tl lik lpg ile 29 km giderken ısıtma sistemi ile 28,6 km gitti yani faydası olmadı (not:kış aylarında lpg birazda pahalı) bendede brc at90 var yani kısacası yaz kış iyi ısıtıyor içinde geçen sıcak su. ben aracı en az yakıt harcayarak kullandığımdan verilen hho bana eksi tepki yaptı sizde biraz daha fazla yakıt ile kullandığınız için yanmamış yakıtı yakması gerekiyor yada yeterli olmayan oksijeni bu sayede sağlamış olmanız lazım, bu iğne ucu ile denemeler yapcam bakam iyi geceler.

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Bende enjektör ucu ile testlere başlamayı düşünüyorum tekrardan.Yalnız dakikada 300 ml olarak değilde biraz daha fazlasını üreterek.Bunu neni şu : Dakikada 300 ml ürettiğimizde karbüratörün anlık hemen emdiğini düşünelim.Dakikda 300 ml .. Saniyede 5 ml..
Dakikada 1 litre üretsem enjektör ucu ile bunun emilmesi belli bir süre alacak.Ürettiğimiz gaz bir nevi tampon depo gibi olacak.Bir kısmı emilirken arkadan üretim devam edip takviye yapacak.Hani internette vidyo izlerken başlatıp sonra duaklatarak belleğe biraz dolmasını beklersin ya.Sonra tıklayınca izlerken önden gider , devamını takılmadan izleriz.Bunun gibi birşey yani.

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Hidrojen gazını hava filitresinden hemen sonra karbüratör içine vermekten vazgeçtim.Bunun yerine enjektör ucu ile doğrudan emme manifoltuma verdim.Enjektör ucum normal enjektör ucu değil.Kaçlık olduğunu bilmiyorum.Ama veterinerlerin kullandığı metal olanlardan.Dakikalık üretiminde 300 ml az olacağını düşünerek en az 500 ml üretime ayarladım.PWM devremle 6 ampere sabitli.Şehiriçi test ediyorum.

Arkadaşın 1600cc tofaş aracınada benimkinin aynısını takmıştık.Enjektör ile emme manifoltuna doğrudan vermeyi onada uyguladık.Geçen gün İzmir'e gidip geldi.Boş depoya yakıt alınarak hidrojen sistemi devredeyken gidip geldi. Amperi 6-7 amper arası ayarlamıştık.

Aldığı yakıt miktarını ve gidilen yolu oturduk hesapladık.

28,6 litre lpg ile 373 km şehirdışı kullanım.100 km'de 7,7 litre lpg.Tekrar tekrar hesap yaptığımızda yanılmadığımızı gördük.

Hidrojen devrede değilken 100km'de 11 litre lpg sarfiyatı vardı.

Tekrar gidildiğnde yeniden hesaplama yapılacak.

Şu duruma göre tasarruf elde edildi.

TL hesabı ile 70 tl ile 373 km şehirdışı yol alındı.

OZAN TAVŞAN

oktay dedi ki...

ozan bey ben enjektörlerdeki yeşil renk olanı kullanıcam iç çapı 0.55mm ancak basınçlı çıkış yapıyor enerjiyi verince geç gaz çıkışı yapıyor kesincede bir süre devam ediyor bubler deki boşluk basınç için yer oluşturuyor emme manifoldunda rolantide iken (gaz kelebeği kapalı) emiş kuvvetli olur sistem kapalı iken gaz çıkşı yokken hortumu ve bubleri emip ezebilir siz emme manifolduna nerden bağladınız vestenhause borusundan mı karbülatörün alt kısmında vakum avans için olan girişlerden mi yada manifolda delik mi deldiniz ben karbülatörün altında bulunan vakum için olan bir yer var ordan vercem tofaş gibi bir araçta işe yaradı ise bizde de yaramalı bence bu gibi kara düzen araçlarda gazı normalden fazla vermek işe yarıyacak galiba 18 krş güzel bir rakam sizin iğne ucunu bir ölçünde kaç mm lik miş bizde ondan alalım. kolay gelsin iyi geceler.

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Oktay Bey , bemin kullandığım enjektör ucu tamamen metal.Sap kısmıda metal.İç çapını bilmiyorum ,ölçmedim.Eczacı arkadaşım veterinerler için getirttiğini söylemişti.

Emme manifoltunu delmedim.Araçlarda karter havalandırma hortumu vardır genelde.Motor üst kapağının oradan karbüratöre girer.Bir çok araçta ayrıca emme manifoltuna giden ayrı bir hortumu vardır.Tofaş araçtada , benim skoda favorittede aynı hortumu kullandım.Sizin araçtada emme manifoltuna bağlı hortum muhakkak var.Bir tanesi Westinghouse ile bağlantılıdır.Bir tanesi vakum avans hortumudur.Bunlar dışından bir tane daha vardır.Enjektör ucunu hortuma batıtırın.Yatay girin enjektörü ki hortumun diğer tarafından çıkmasın.Hortum içinde kalsın.Enjektörün girdiği yeride bantla veya silikon gibi bir maddeyle desteklersiniz.Kaçak emme olmasın.

Ayrıca rolantide veya sistemi kapattığınızda bubblerda ezilme olmaz.Enjektörsüz iken olmadığına göre enjektörde hiç olmaz.Bubblerlarımız zaten sert plastik.Motor stop edildiği anda emme işlemi sona erer.Fotoğraf çekebilirsem bloga eklerim.Zaten bubblerda belli bir hava boşluğu bırakıyoruz.

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Oktay bey ,westinghouse fren sistemi ile ilgili olduğundan bu hortuma müdahale etmemenizi tavsiye ederim.
Hiç bir uygulamada westinghouse hortumuna müdahale edilmez.

Emme manifoltuna göz gezdirin diğer hortumla görürsünüz.Vakum avans hortumunuda kullanmayın.O distirübütöre gider.

Üst kapaktaki karter havalandırma hortumu civarına bakın.Karter havalandırma hortumu karbüratör altına takılıdır.Bunuda kullanmıyorum.Çünkü karbüratöre gidiyor.Bizim derdimiz doğrudan emme manifoltuna vermek.

oktay dedi ki...

ozan bey metal uç aldım kuzu için kullanılan mış üzerinde 0,90 mm yazıyor ancak 8mm lik hortumun içine girmediği için ben yeşil renk uç taktım karbülatörün en altında 2-3 mm iç çapında direk emme manifolduna giden bir girişe verdim hücre kapalı iken aracı çalıştırdım bublerden ses geldiğini fark ettim çalıştırncada aynı ses geliyordu nerden hava alıyordu bubler çıkışını elimle kapattım gaz basıncı var ve kaçak yoktu biraz daha tutsam biryerden patlıcak artık bırakınca puf diye basınçlı gazı çıkarıyor kullandığım elektroliz kabı reno clıo sıcak su genleşme kabı kapağında bir çekvalf var buda emiş yapınca burdan hava girişi oluyormuş

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Oktay bey , emme manifolt hortumunun ucuna doğrudan enjektör ucunumu taktınız ?

Bu hortumların bir ucu emme manifoltuna diğer ucu başka bir kısma bağlantılıdır.Araya plastik t Bağlayabilirsiniz.T apratın bir ucuna enjektörü bağlayabilirsiniz.
Normalde bu bağlantığı yaptığınızda sisteminizde hava kaçağı yoksa araç çalışırken ve hidrojen sistemi devrede değilken bubblerda hareketlenme olmaz.Bu şekilde denereken bubblera ana sıvı tankından gelen gazı taşıyan hortumu çıkarırsanız bubblerda baloncuklar başlar.Emme vakumu ile bubblerden çekilen hava sıvı tankından gazı taşıyan kısımdan girerek sudan geçer.Buradan geçen hava su zerrecikleriye beraber emme manifoltuna geçer.Gaz hortumu bubblera bağlıyken doğrudan hava ememediği için baloncuk oluşmaz.Ne zamnki hidrojeni devreye sokarsınız o zaman geçen hidrojenden dolayı bubblerda hareket olur.Sistem devre dışıyken bublerda hareketlenme oluyorsa azda olsa sistem bir yerden hava emiyor olabilir.Bu bazen bubbler ,ana sıvı tankı ,hortumlar veya bağlantı uçlarından olabilir.

oktay dedi ki...

karbülatörün alt kısmında yan yana 3 tane farklı iç çapta pirinç malzemeden girişler var 1. distirbitöre 2. vakum saatine 3. ise( aslında karter havalandırma) bor yakıta takılı idi çıkardım 8mm hortumun içine soktum iğneyi ucu manifolda bakıyor, benim elektroliz kabı clionunki emiş kacağı kapaktan oluyor çekvalf var

oktay dedi ki...

Ozan bey karbülatör bakım çalışmanız çok güzel olmuş tebrik ederim, evet bu alt takoz lastik olduğundan çatlayabiliyor ve kaçak yapıyor daha önceki golf1 aracımda da vardı böyle sorun sabahları geç çalışırdı, ben HHO testlerimde hortumda biriken gazı bublerdan çıkartıp motora verdiğimde (hortum 8mm dış çap 1,5mt lik) motorda devirde artış olmakta bence daha fazla gaza ihtiyacımız var diye düşünüyorum şöyle bir düşüncem var bir balona hho gazı depolayıp emme manifoldundan yine ince iğne ile verelim bunu da durur iken ve seyir halindeyken deniyelim dururken devirde değişiklik varmı hareket halinde iken çekiş farkı varmı gibi. Birde emme manifoldundan dakikada ne kadar emiş yapıyoruz ölçelim tabi rölantide sıcak motorda en kuvvetli emiş rölantide ve aracı kompres yaptığımız zaman olur. kolay gelsin.

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Oktay Bey , ilk yaptığım hücrede şöyle deneme yapmıştım.Araç rolantide çalışırken hidrojen verince rolantide değişiklik olmuyordu.Bubbler olarak plastik boya kutusu kullanmıştık.Gaz birikince kapağını bastırınca gazın çoğu motora gidiyordu ve o an rolanti yükseliyordu.Dakikada 400 ml civarı hidrojen verirken distiribütörü ateşlemenin en düşük olduğu kısma doğru ayarlıyordum.Hidrojen vermezken ateşleme düştüğünden motor stop ediyordu.Hidrpjen verirken motor avansı hiç bozulmamış gibi 800 devirlerde tatlı tatlı çalışıyordu.Yani hidrojen işe yarıyordu.Benzinde çalışırken hidrojen vermezken karbüratördeki benzin biterken motor sallanmaya başlıyor ve stop ediyordu.Hidrojen verirken karbüratördeki benzin biterken motor hiç sarsılmıyor , kontak kapatmışsın gibi bir anda stop ediyordu.Hatta seyir halindeyken benzin+hidrojende kullanıyordum bir gün.Araç vitesi boşa atmış gibi yavaşladı.Araçta arkadaşım ve ailesi vardı.Ne oldu derken ? Gösterge ışıkları yandığını görünce benzinin bittiğini anladım.Benzin bitti dedim.Nasıl dedi motor hiç sarsılmadı ,silkelemedi .Hidrojen devrede dedim.Konudan haberi vardı.Evet benzin bitince sarsılmadan stop ediyor anlamıyorsun aracın stop ettiğini.Enjektör ucu hidrojenin bir anda emilip tüketilmesini önlüyor.Böylece motora emme manifoltundan sürekli hidrojen gidebiliyor.Biz üretim miktarını arttırsakta , enjektör ucu çapını büyütmedikçe emilen gaz miktarı aynı kalacaktır.Aracı stop edince sıvı tankı ve bubblerda tüketilmeyen gaz kalacak ve enjektör ucundan manifolta gitmeye devam edecektir diye düşünüyorum.

oktay dedi ki...

Ozan bey merhabalar aracımızda ne kadar hidrojen kullanacağımızı gazi üniversitesinin yazılarında belirtilmiş % 4-5 diyor bizler 1lt sıvı lpg ile kaç km yol yapıyorsak (gaz lpg olarak 250lt) %4-5 kadar hidrojen vereceğiz ben 1.25lt buldum 1,6 motor için

oktay dedi ki...

Ozan bey 11*19cm ebatlı 9 plakalı yeni hücrem için elektroliz sıvısı hazırladım 1,5 lt saf suya 1 yemek kaşığı kuru koh kattım 11.6 voltta (araç çalışmaz iken)10 A akım çekiyor siz ne kadar saf su koh karışımı yapıyorsunuz? herkesin bayramı kutlu olsun.

MUTLU CIVLAN dedi ki...

Selam ozan bey, öncelikle çalışmalarınızda başarılar dilerim. Bende sizin kadar eski olmasada bu işe fazla vakit ayırmaya başladım alel usul hemen bir dry cell yaptım ve 1998 model olan mazda xedos 9 uma uyguladım araç 2500 cc v6 motora sahip. ilk etapta sürekli şehir içi kullandığımdan ne - yönde nede + yönde bir avantaj farketmedim taaaki mamlekete gidip uzun yolda test edene kadar eskiden 40 l lpg ile araç taş çatlasa 320 km yol yapabiliyordu tabi bu sabit 110 km ile 120 km arası bir hız HHO yakmaya başlayınca bu rakkam 450 km yi buldu aynı şartlarda yine 110 - 120 km/h arası. Benim dry cell in üretimine gelince 2500 cc / 66 sn yani dakikada yaklasık 2275 cc lere tekabul ediyor. Ancak bunun dışında ben henüz PWM ve EFİE kullanmadım onları yapabilmek için internette devre ararken bu iş ile nekadar ciddi olarak ilgilendiğinizi gördüm ve inanın çok sevindim başarılarınızın devamını dilerim. daha sonra işyerim den bir arkadasimın 2006 model kia 1.5 crdi aracına benzer bir dry cell koyduk tabi o nada MAP/MAF enhancer ile uyguladık oda gaz üretimi cok düşük olmasına rağmen %17 lik bir tasarruf sağladık. Yani kısacası herşey yolunda gidiyor. Ancak bu hidroliz olayına eğilmem gerekiyor PWM kullanmıyorum ancak olması gerektiğinden daha fazla akım tüketiyorum 2270 cc üretirken akım 42 amperlerde idi yani 1 amper ile 54 cc cok az 1 amper ile youtubede 100 cc uretenler var elbette kare dalga üretem modülatör kullanıyorlar ancak aradaki fark bana çok geldi. drycell -nnnn+nnnn- seklinde sıralanmış 3.5" alana sahip destile suya %8 KOH kullanıyorum sicaklığıda 40-42 civarına çıkıyor. Aynı plakaları wet cell olarak denedim sonuç korkunçtu 1000 cc /dakika ve 75 Amper kıyemet demek. Plakalarımın kalınlığı 2 mm lik 316 l plaka aralarıda 3 mm sizce plaka kalınlığı etki edermi ampere mantıken etmemesi gerekiyor ama sizinde fikrinizi almak isterim. saygılar başarılar.

MUTLU CIVLAN dedi ki...

Selam ozan bey, öncelikle çalışmalarınızda başarılar dilerim. Bende sizin kadar eski olmasada bu işe fazla vakit ayırmaya başladım alel usul hemen bir dry cell yaptım ve 1998 model olan mazda xedos 9 uma uyguladım araç 2500 cc v6 motora sahip. ilk etapta sürekli şehir içi kullandığımdan ne - yönde nede + yönde bir avantaj farketmedim taaaki mamlekete gidip uzun yolda test edene kadar eskiden 40 l lpg ile araç taş çatlasa 320 km yol yapabiliyordu tabi bu sabit 110 km ile 120 km arası bir hız HHO yakmaya başlayınca bu rakkam 450 km yi buldu aynı şartlarda yine 110 - 120 km/h arası. Benim dry cell in üretimine gelince 2500 cc / 66 sn yani dakikada yaklasık 2275 cc lere tekabul ediyor. Ancak bunun dışında ben henüz PWM ve EFİE kullanmadım onları yapabilmek için internette devre ararken bu iş ile nekadar ciddi olarak ilgilendiğinizi gördüm ve inanın çok sevindim başarılarınızın devamını dilerim. daha sonra işyerim den bir arkadasimın 2006 model kia 1.5 crdi aracına benzer bir dry cell koyduk tabi o nada MAP/MAF enhancer ile uyguladık oda gaz üretimi cok düşük olmasına rağmen %17 lik bir tasarruf sağladık. Yani kısacası herşey yolunda gidiyor. Ancak bu hidroliz olayına eğilmem gerekiyor PWM kullanmıyorum ancak olması gerektiğinden daha fazla akım tüketiyorum 2270 cc üretirken akım 42 amperlerde idi yani 1 amper ile 54 cc cok az 1 amper ile youtubede 100 cc uretenler var elbette kare dalga üretem modülatör kullanıyorlar ancak aradaki fark bana çok geldi. drycell -nnnn+nnnn- seklinde sıralanmış 3.5" alana sahip destile suya %8 KOH kullanıyorum sicaklığıda 40-42 civarına çıkıyor. Aynı plakaları wet cell olarak denedim sonuç korkunçtu 1000 cc /dakika ve 75 Amper kıyemet demek. Plakalarımın kalınlığı 2 mm lik 316 l plaka aralarıda 3 mm sizce plaka kalınlığı etki edermi ampere mantıken etmemesi gerekiyor ama sizinde fikrinizi almak isterim. saygılar başarılar.

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Kuru hücrem -nnn+nnn- , 9 plaka , 8 hücre 316L paslanmaz çelik.PWMsiz 12 amperde 1 litre üretim.2 litre için 25 amper civarı yeterli.42 amper 2.2 litre için çok fazla.NAOH lavabo açıcı kullanıyorum.Çok fazla kullanırsanız çok fazla akım çekersiniz.Sizin sistemde bir terslik var.42 amperde hücre uygunsa yaklaşık 4 litre üretim olurdu.Plaka sayınıza göre tam hesap yapmadım.Siz nerdeyse motor hacmi kadar üretip vermişsiniz.Çok fazla gibi.Ben şu aralar pwm'mi iptal edip kışın denemeyi düşünüyorum.Koh miktarını iyi ayarlarsanız sorun olmaz sanırım.

oktay dedi ki...

Mutlu bey kolay gelsin tebrik ederim üretiminiz az fakat akım çok fazla olduğundan ısınmanız ne kadar merak ediyorum bir diğer merak ettiğim 3.5 inç alan plakanın bir yüz alanımı 3,5 x 2,54=8.8 cm kare mi oluyor. Ozan bey benim araçta karbülatörün altında yakıt dağıtıcı bir çivili gibi bir alet var bu acaba lpg ile hho yu çok karıştırıyor olabilir mi size daha önce diğer formdan mesaj attım bu buji kablosu üzerinden sarım vs yaparak tetik alıp sıralı tip enjektör ile emme manifolduna her silindir için hava girişine delik açıp HHO yu buradan vermek hakkında sizde bir devre yardımı istemiştim ama pek uğramıyorsunuz sanırım iyi geceler herkese kolay gelsin.

Furkan Demirkiran dedi ki...

Ozan bey merhabalar,öncelikle böyle bir blog kurduğunuz için sizlere çok teşekkür ederim. Bloğunuzu okudum ve bu konularda yeni birisi olarak kafama bir kaç soru takıldı bu konuda yardımcı olursanız minnettar olurum. Öncelikle benim amacım araçlarda tasarruf sağlamak değil, hidrojen üretimi üzerine bir çalışma yapıyorum. Normalde Lisede biz elektroliz yaparken suyun içerisine 2 adet plaka daldırır ve plakaların üzerine 2 tane tüp geçirir (-) ucunda hidrojen (+) ucunda ise oksijen birikirdi.
Fakat sizin bu yaptığınız sistemde benim çözemediğim, suyun içerisinde plaka yok bir hücre var bu sistemde nasıl elektroliz yapılıyor merak ettim. Sistemin çalışma mantığını açık açık anlatan bir kaynak bulamadım. Bir su tankında 3 adet boru var buradan önce su hücreye geliyor burada elektroliz yapılıyor ve suyla birlikte gaz tekrar gönderliyor tanka tekrar giden gaz üste çıkıp, en üsteki hortumdan başka bubler a mı gönderliyor ? Eğer bu şekilde ise en üsteki hordumdan sadece hidrojen gazı gelmiyordur oksijen de geliyor değil mi ?
Yani yapılan sistemde saf hidrojen mi toplanıyor yoksa oksijenle birlikte mi toplanıyor?
Hocam yardımcı olursanız çok sevinirim.

M.Kahraman Söylemez dedi ki...

Ozan bey çalışmalarınızı iki yıldır sessiz bi şekilde takip ediyorum.Somut bir şeyler yapmadan yorum yapmak istemedim.Bu aralar bende scooter üzerinde denemeye karar verdim.Ama motorun ürettiği elektrik yeterli olmaz diye endişe duyuyorum;bunun için motora ikinci bir alternatör takıp yeterli bir düzeyde elektrik üreterek hidrojen üretme miktarını maksimum düzeyde tutmak istiyorum.Hatta yapabilirsem hidrojenle oksijeni ayırıp silindirin içerisinde tekrar bir araya getirerek patlamasını sağlayabilirsem tamamen hidrojenden çalıştırma niyetindeyim.Sizce mümkünmüdür,yıllardır bu işe gerçekten maddi bi kazanç amacı gütmeden gönül verdiğiniz için size danışmak istedim.Yorumunuzu merakla bekliyorum.Çalışmalarınızda başarılar.Saygılar...

Ozan TAVŞAN dedi ki...

erhaba ,

Motorunuzu sadece hidrojen ile çalıştırmak mümkündür.Yalnız bu durumda şöyle bir sorun ortaya çıkıyor.Motorunuz 2 zamanlıdır.Normalde benzine yağda kaıştırıyorsunuzdur.Sadece hisdrojen ile çalıştırdığınızda yağlanma olmadığından motorunuza zarar verirsiniz.
Bunun yerine hiç oksijen ayrı ,hidrojen ayrı üretime ihtiyaç duymadan ufak bir hücre ile HHO üretip verebilirsiniz.

Motor hacminiz zaten küçüktür.Az bir miktar hho işinizi görecektir.

250cc motora belki 50-100ml arası üretim yetebilir.bu miktarda 2-3 amper arası çeken bir hücre ile çok rahat elde edilebilir.
Çok büyük hücreye görek yok.

Birde geçenlerde bahsettiğim HCS (hydrocarbon cracking system) konusunu inceleyin.Şu an aracımda kullanıyorum.Aracımın forumunda ANLATMIŞTIM İNCELEYEBİLİRSİNİZ.Öncelikle motorlarda çok kullanılıyor.Benim testlerime göre 1300cc lik aracım daha güzel çalışıyor.
http://www.skodam.com/alternatif-yakitlar-lpg-cng-elektrik/hidrokarbon-ayristirma-sistemi-t32988.html

Adsız dedi ki...

sml hocam bende bir hho sistemi kurdum aracım daihatsu aplaus 1600cc fakat 7 aylık kullanım sonrasında aracım pistonları dagıttı yatak sardı tasarruf konusunda fark yaratıyor fakat oda motor yiyince topluca çıkartıyor bence denemeyin

Ozan TAVŞAN dedi ki...

Biz sistemi 3 yıldır kullanıyoruz.Kendi aracımda ve arkadaşın aracında kullanıyoruz.Bu
süre zarfında en ufak sorunla karşılaşmadık.Benim skoda favoriti conta değişimni için üst kapağı açtık.Yanma odasında pistonlarda en ufak sorun gözlenmedi.Aksine piston üstlerinin daha temiz olduğunu gördük.Arkadaşın Şahininde aynı şekilde pistonları gözlemledik.Ondada sorun olmadığını ve pistonların temiz olduğunu gözlemledik.Başka Şahin araçların pistonları ile kıyasladık.Sistemi kullanmayan Şahinlerde piston üstleri kili , kurumluydu.Bizimkilerde o noktalar çok temiz.
Sizin araçta başka bir problem oluştuğu kanaatindeyim.Bwen sanayideyim bilgisayarlı oto arıza tespit yapmaktayım.Ayrıca her tür araç bakım onarım yapılıyor işyerinde.Motor yenile işlerinide yaptırıyoruz.Piston dağıtma , yatak sarmanın nedenleri arasında triger kayışı sorunları , motorda yağ kalmaması yer alır.Hidrojen sisteminin bu sorunu yaşatacağını düşünmüyorum.En kötü sonuç olarak şu aklıma gelir.Kontağı kapattığınızda hidrojen üretimi devam eder ve bir süre sonra marşa basarsanız motor silindir kapağını patlatabilirsiniz.bu durumda motor içide zarar görür.Veya hidrojen ile birlikte içeriye sıvıda kaçırırsanız pistonlara zarar verebilirsiniz.NAOH sıvı olarak kullanıyorsanız aliminyum ile etkileşime girer.Sıvı olarak motora girdiğinde aliminyumu yemeye başlar.Gerekli güvenlik önlemleri alındığında hiçbir sorun oluşmayacaktır.Sistem kontak açıldığında devreye girmeli , kontak kapatıldığında çalışmamalı.Sistemde muhakkak bir veya iki adet bubbler olmalı.Belli bir ampaer üzerinde kullanılmamalı , MOTORUN KAPASİTESİNDEN FAZLA hidrojen verilmemeli.örnek 1600 cc motor 20 amper dakikada 2 litre hho gibi.en fazla 500-800ml vermek yeterli oacaktır.Fazla akımda elektroliz sıvısı aşırı ısınıp kaynama noktasında motora ulaşabilir.

Loading...

Toplam Ziyaretçi

Hakkımda

Fotoğrafım

Ozan TAVŞAN , Balıkesir . Anadolu Teknik Mezunu , Anadolu Üniversitesi İşletme Mezunu.
Bilgisayar Teknisyeni